Van Phnom naar Phu Quoc (Vietnam) - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Johan en Fabiola Akkermans - WaarBenJij.nu Van Phnom naar Phu Quoc (Vietnam) - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Johan en Fabiola Akkermans - WaarBenJij.nu

Van Phnom naar Phu Quoc (Vietnam)

Blijf op de hoogte en volg Johan en Fabiola

25 Januari 2018 | Vietnam, Ðảo Phú Quốc

20-01-2018
Van Phnom naar Phu Quoc (Vietnam)
Vanmorgen lekker rustig aan gedaan. Johan heeft de markt in zijn eentje verkend, en veel groente maar ook vissen die nog leefden zonder water en varkens die aan het spit zijn geweest gezien ( alvast voor opa zijn verjaardag) Fa heeft nog lekker genoten van het zwembad, om kwart voor twaalf staat onze vaste tuctuc chauffeur weer klaar en brengt ons naar de pier, we moeten ons om 12 uur melden, want om half 1 gaat de boot naar Chau Doc. Dus niet, het is al vertraagd tot 1 uur, gelukkig is er een restaurant aan het water kunnen we nog een hapje eten en vermaken we ons wel. Om 1 uur komt de boot aan, als de andere mensen vd boot zijn, wordt de boot alweer los gemaakt we kunnen er nog net opspringen. We gaan achter op het dek zitten, het is een snelle boot dus een heerlijk windje achterop. We varen over de Mekong-rivier, deze is op sommige plaatsen wel 400m breed. Na 2 uur komen we bij de grens eerst een stempel halen om Cambodja te verlaten en dan 100m verder weer een stempel voor Vietnam halen, we hebben geluk, het kan vaak lang duren maar na 20 min kunnen we weer verder varen. Nog een uur en we zijn in Chau Doc, onze eerste plaats in Vietnam. De fietstaxi s staan al klaar, deze zien er raar uit kleine bakjes achter een fiets, het valt al niet mee om er in te klimmen en probeer er dan maar normaal op te zitten, de tassen er ook nog bij het ziet er komisch uit. We zijn blij dat we zonder ongelukken het hotel halen. S Avonds een rondje in het park voor het hotel gelopen, er staan verschillende pagodes met felle kleuren en hakenkruizen erop, heel apart. Veel mensen komen er bidden en wierrook opsteken.
21-01-2018
We hebben een scooter gehuurd en gaan de omgeving verkennen, eerst naar Samberg, de enige heuvel in de buurt van Chau Doc. Het is wat moeilijk te vinden want hier staat niet alles in het Engels en spreken veel mensen ook geen Engels, maar we krijgen de weg gevonden waar we de berg op kunnen, gelijk steil omhoog met veel kuilen in de weg. Boven een mooi uitzicht over de rijstvelden, ze zien er groen uit, in Cambodja waren ze droog en dor. Ook hier staat weer een kleurrijke pagode en er word weer veel geofferd. We gaan de steile weg weer naar beneden en vervolgen onze reis naar een natuurreservaat. Ook dit staat niet in het Engels aangegeven en na een paar keer vragen met handen en voetenwerk krijgen we het gevonden. We komen in een schitterend natuurgebied waar veel vogels zijn. Er liggen boten klaar en we hebben geluk, we gaan samen in een boot met schipper door het gebied, jammer dat de motor lawaai maakt, maar het het is een mooie tocht, we stoppen bij een dijk, daar moeten we uitstappen en aan de andere kant liggen weer boten klaar maar dan roeiboten, we varen nu door een broedgebied van vogels, we krijgen een origeneel vietnamees hoofddeksel op tegen de warmte. We zien verschillende vogels en ook een flinke bijentros in een boom. Weer terug gaan we met de motorboot verder, dan moeten we weer uitstappen, je kunt naar een uitkijktoren en restaurant lopen. Dat valt niet mee voor Fa, maar geen nood daar komt al iemand met en brommer aanrijden en ze mag achterop en wordt bij het restaurant afgezet waar we lekker Vietnamees eten. Terug helaas geen scooter, maar we halen het en nog een stukje varen met de motorboot. We hebben genoten en we gaan de weg weer terug met de scooter, we gaan nog bij een Chamdorp kijken, Dit is een Islamitischdorp in Vietnam die nog volgens de oude regels leven, ze leven dan ook zeer armoedig. Even uitrusten in het hotel en dan met de scooter een restaurantje zoeken, en ja hoor een paar honderd meter verder een lekke band, hoe bestaat het. We staan wel voor een restaurant en gaan daar lekker eten, na het eten sturen ze Johan naar de hoek vd straat en ja hoor daar zit iemand allemaal scooters te maken. Voor 1 dollar lapt hij de band en we kunnen weer rijden. En we kunen de scooter heel inleveren.
22-01-2018
We gaan weer verder met de bus naar Ha Tien, deze reis duurt maar 2,5 uur en dan gaan we met de Ferry naar het eiland Phu Quoc, oftewel het Smaragdeneiland. We kunnen bij de ferry acher in de zon zitten en na 1.5 uur zijn we bij het eiland. Een groep taxichauffeurs staat ons al op te wachten. We maken een deal met een man en dan komt er iemand anders met een busje aanrijden, hij brengt ons naar het hotel. We gaan naar het Paradise Phu Quoc resort, na een half uurtje staan we bij het Blue Paradise resort, we denken dat het niet het goede resort is en dat klopt, het is heel ergens anders op het eiland, de man belt met zijn baas, die Johan ook nog aan de lijn krijgt en wat blijkt de chauffeur vh busje heeft het verkeerd begrepen. We gaan weer op pad, maar niet voor lang, het busje stopt bij een taxi, we moeten eruit en hoeven hem niets te betalen, maar wel met een andere taxi verder, hij heeft geen zijn om nog 14 km verder te rijden. Voordat we het weten staan de tassen op straat en het busje is weg. Gelukkig kunnen we met de taxi mee en een half uur later staan we netjes bij het hotel. Lekker luieren bij het zwembad en dan op het terras nog even wat lezen, er staan 2 luie stoelen, Johan gaat zitten en ja, hoor niet te geloven hij zakt finaal door de stoel, helemaal kapot, hoe bestaat het. Gelukkig heeft hij zich niet bezeerd. Net buiten het resort ligt een leuk restaurantje, daar gaan we eten kan Fa net naar toe lopen.
23-1-2018
We hebben een scooter gehuurd( toch maar weer proberen) en gaan het eiland verkennen, eerst naar het zuiden naar het vissersplaatsje An Thoi, onderweg zien we veel gekapt bos dat allemaal plaats moet maken voor grote resorts, we rijden 10 km over een zeer brede weg, langs heel deze weg komen resorts. Over een paar jaar ken je het niet meer terug. An Thoi is een leuk vissersplaatsje met een levendige vissershaven, er wordt flink wat vis verhandeld en dat is ook te ruiken. We gaan verder naar de Coconut Tree Prison. Tijdens de Vietnamoorlog was bijna het hele eiland een gevangenis voor de Noord Vietnamezen. Deze werden gevangen gehouden op Phu Quoc door de Zuid Vietnamezen en de Amerikanen. De Coconut Tree prison is nog altijd te bezichtigen, we zien hoe gevangenen de hele dag werden vastgezet in een kleine kooi van prikkeldraad, waarin ze alleen konden liggen, dit in de brandende zon, ze kregen een klein beetje rijst en weinig water. Ook zien we de barakken waar s nachts martelingen plaats vonden, overdag moesten de gevangenen werken. In deze gevangenis werden de Noord Vietnamezen zo erg gemarteld om informatie van hun los te krijgen, maar dit is niet gelukt. Ook zijn er gevangenen ontsnapt door een 33m lange tunnel te graven, zij hadden hun vrijheid maar 144 andere gevangenen werden hiervoor gedood. Het is heel indrukwekkend om hier rond te lopen en door de levensechte poppen zie je goed hoe gruwelijk het geweest moet zijn. We rijden weer verder naar Sao Beach, een spierwit strand met helderblauw water en palmbomen, meer bountyeilandgevoel krijg je niet. Het is omringd door rotsen, dus hier geen resorts. Na een paar uur hebben we genoeg vitamine C opgedaan en gaan we terug naar ons hotel. Hoe snel kan het weer veranderen, 5 min voor we er zijn begint het een beetje te regenen maar het ziet er wel erg donker uit. We gaan schuilen bij een cafeetje, het blijkt een heel goed idee want even later valt het met bakken uit de lucht, wel een half uur lang. Dan is het gelukkig droog en kunnen we naar het hotel.
24-01-2018
Het heeft heel de nacht geregend en dat terwijl het het droge seizoen is, ook hier is het weer van slag. Na het ontbijt met de scooter het noorden van het eiland verkennen. Na 10 km zien we een bordje met bijenfarm, we gaan vd asfalt weg af en over een modderige weg vol kuilen komen we bij een leuk theehuis met een schitterende tuin vol bijenkasten, het begint weer te regenen en we beginnen met een kopje thee met vietnamese honing. Ze hadden 100 bijenkasten staan, maar door een fout aan de grens zijn de volkeren te warm geworden en gestorven, ze hebben nog 20 volkeren over. Ook hier valt het niet mee om bijen te houden, bij ons hebben ze het vaak weer te koud. Het is inmiddels droog geworden en we vervolgen onze reis door de jungle, hier zijn nog geen resorts gebouwd, we komen bij een vissersplaatsje Rach Vem, hier leven ze nog steeds zoals de vissers van vroeger, er staan veel armoedige hutjes aan het water. Er zijn verschillende lange houten steigers naar visrestaurants, ze zien er zo slecht onderhouden uit daar wagen we ons niet aan. We vervolgen de reis door de jungle, hier is het nog rustig we komen bijna niemand tegen. Als we weer bij de stranden komen willen we in zee gaan zwemmen, maar al de strandjes die er zijn horen bij een resort. Het is inmiddels onbewolkt geworden en behoorlijk warm. We gaan lekker naar ons hotel en luieren bij het zwembad. Tegen de avond bij het strand naar de zonsondergang gekeken.
25-01-2018
Vandaag gaan we snorkelen om 9 uur worden we door een klein bootje bij het strand opgepikt en naar een grote boot gebracht. Eerst 1.5 uur varen naar Turtle eiland, lekker achterop de boot in het zonnetje. Turtle eiland is een eilandje van 50 bij 25 m groot(klein), om het eilandje ligt een koraalrif, en het is mooi om daar te snorkelen, we zien veel verschillende vissen. Weer op de boot gaan we zelf vissen net als in Cambodja met een klos met nylondraad, er worden een paar vissen gevangen maar niet door ons. Dan is het tijd voor de lunch, we krijgen een heerlijke lunch aan boord vd boot met verse vis, groente, fruit en rijst. Dan vaart de boot naar de andere kant van het eilandje en kunnen we weer gaan snorkelen. Ook nu weer mooi koraal en vissen gezien en het water is heerlijk warm. Hierna begint de terugvaart , we zitten weer op het achterdek in de zon en vallen door de deining allebei in slaap. Om half 5 worden we weer op het strand afgezet, wat een heerlijke dag. S Avonds onze eerste Vietnamese massage genoten, dat was erg lekker voor de spiertjes. Morgen vroeg op want we gaan met de boot naar Rach gia en verder met een busje naar Can Tho middenin de Mekong delta.

• 27 Januari 2018 - 12:40

Marcel En Elly:

Of jullie nou het ene jaar fietsen of nu een scooter huren , jullie hebben gewoon een abonnement op lekke banden hihi. Het is weer een schitterend verslag van alle mooie plekken waar jullie geweest zijn. Wij tellen de dagen ( bijna de uren) af hoor om ook op vakantie te gaan, groetjes Marcel en Ellyn