Een dagje Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Johan en Fabiola Akkermans - WaarBenJij.nu Een dagje Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Johan en Fabiola Akkermans - WaarBenJij.nu

Een dagje Kaapstad

Door: JohanenFabiola

Blijf op de hoogte en volg Johan en Fabiola

12 September 2011 | Zuid-Afrika, Kaapstad

12-9-2011 Een dagje Kaapstad.
Vandaag staat Robbeneiland op het programma, de tickets hebben we al in Nederland via internet besteld, want deze zijn al lang van tevoren uitverkocht. Om 9 uur vertrekt de boot vanaf waterfront, en hij heeft er goed de vaart in. Gelukkig zijn er geen grote golven, en na 20 minuten staan we veilig op Robbeneiland. We gaan met een bus het eiland rond, en zien verschillende gevangenisgebouwen en stoppen bij een ervan. Daar staat een gebouwtje het Robert Sobukwe House, waar een van de leiders jarenafgezonderd heeft gezeten. Er staat een gebouw bij met kleine hokjes, we zeggen tegen elkaar dat het net hondenhokken lijken. Even later wordt verteld dat daar de honden in sliepen, die het terrein bewaakten. We rijden door naar het gebouw waar Nelson Mandela gevangen heeft gezeten. Eerst komen we langs de kalksteen groeve waar hij stenen moest hakken, zonder zonnebril, zodat zijn ogen door de zonweerkaatsing van de stenen flink beschadigden. De kamer die hij en ook veel andere gevangenen hadden is gering van afmeting. Er staat een bed, kastje en bordje in. Dit was al een luxe, want de eerste jaren sliepen ze op de grond op een dun kleedje, met een dunne deken, terwijl het daar s’nachts behoorlijk koud kon zijn. Ze kregen ook minimaal te eten en drinken en mochten maar 1x per half jaar bezoek hebben, dit moest een half jaar van te voren aangevraagd worden. Nadat het rode kruis het eiland had bezocht en zij de omstandigheden zagen, zijn deze verbeterd. Veel gevangenen hebben hier ook een studie gevolgd, met behulp van andere gevangenen. We komen dit alles te weten, omdat we een rondleiding krijgen van een ex-gevangene, hij heeft met Mandela tegelijk vast gezeten. Een raar idee dat Mandela pas 14 jaar vrij is en dit dus niet zo lang geleden afspeelde. Het eiland staat nu op de wereld erfgoed lijst. Om 1 uur varen we weer terug naar Kaapstad, met ons hoofd vol indrukken. We nemen een terrasje in de Kaapse zon, en besluiten om de hop on-hop off bus te nemen. Zo kunnen we lekker zitten en alle belangrijke gebouwen van Kaapstad zien. Bij de Tafelberg stappen we uit, want die gelegenheid willen we niet missen. We gaan met een ronddraaiende kabelbaan naar boven, bijna boven verdwijnen we in de mist. Als we uitstappen, weten we pas hoe koud het kan zijn, de wind is ijzig koud. We nemen de Dassieronde op de Tafelberg, alleen geen Dassie te zien, ik geef ze geen ongelijk met die kou. Als we naar beneden gaan krijgen we al snel weer een adembenemend uitzicht over Kaapstad. De bustour gaat nog langs de kust van Kaapstad, waar de welgestelden en beroemde mensen wonen. Maar ook door het 6de district, waar de regering de boel 45 jaar geleden helemaal platwalste in een nacht. Omdat in deze wijk de gemixte bevolking woonden was dit een doorn in het oog van de regering. Er zijn maar een paar huizen herbouwt en de rest is grasland geworden. Ook dit is Kaapstad. Eenmaal in het hotel gaan we alle bagage weer in onze koffers pakken, en gelukkig het past erin, alleen de giraf zijn nek is te lang, die moet maar met de handbagage mee. We eten in het hotel, om de voet van Fabiola rust te geven, heel gezellig, de obers kennen ons al en komen allemaal een praatje maken. Hierna begint onze laatste nacht in Afrika.