Wijntour Stellenbosch - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Johan en Fabiola Akkermans - WaarBenJij.nu Wijntour Stellenbosch - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Johan en Fabiola Akkermans - WaarBenJij.nu

Wijntour Stellenbosch

Door: JohanenFabiola

Blijf op de hoogte en volg Johan en Fabiola

10 September 2011 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

10-9-2011 wijntour Stellenbosch.
Vanmorgen worden we opgehaald bij ons rivierbos guesthouse , door Cheryl een oudere vrouw die wijntouren organiseert. Wij denken dat ze al erg oud is door haar uiterlijk(rond de 80), maar als Johan naar haar leeftijd vraagt, blijkt dat ze pas 67 is. Gelukkig hoefden we niet te raden. Ze rijdt ons rond door het prachtige wijnlandschap van Stellenbosch en Franschhoek. We stoppen bij een grote wijnproeverij Graham Beck en dan gaat het beginnen. Als eerste starten wij met een sprankelende champagne (dezelfde is gedronken toen Obama bij Mandela op bezoek was, en dan volgen er nog 3 witte en 3 rode wijnen. Heerlijk, maar Waar Johan nog flinke slokken neemt, worden ze bij Fabiola al kleiner , want het is pas half 10 en de dag moet nog beginnen. We krijgen goede uitleg over de wijnen en leren er veel bij. Deze proeverij werd afgesloten met een dessertwijn. (Heerlijk) Dan gaan we via een bergpas naar een volgend wijnhuis, Glenwood. Dit ligt afgelegen en is een kleinschalige biologische wijn boerderij, want we rijden het laatste stuk weer over stenen. Maar ook daar zijn de wijnen heerlijk en eigenlijk zonde om de glazen niet helemaal leeg te drinken. We krijgen als laatste een bekroonde wijn en deze is zo lekker dat het glas bij allebei leeg gaat. We rijden daarna naar Franschhoek een gezellig plaatsje, dat leeft van de toeristen, ze hebben er 135 restaurants. We zien het Hugenoten monument, de Hugenoten waren de eerste blanken die zich daar vestigden. Voor onze laatste wijnproeverij gaan we naar een wijnboerderij met kunstgalerie “Grande Provence”, deze is in het bezit van een Nederlander. Er zitten in deze streek veel Nederlanders met mooie optrekjes. De kunst vinden we maar niets, maar de wijn is weer heerlijk, en gelukkig hoeven we zelf niet te rijden. Om half drie worden we in Stellenbosch weer afgezet, en gaan we het plaatsje verkennen. We komen ook langs “Oom samie se winkel”, daar heeft de tijd echt stil gestaan, Snoep per stuk, thee per gram, en je kunt het zo gek niet opnoemen of ze hebben het. Er zijn wel 5 kamers vol met allerhande spullen. Iedere toerist die in Stellenbosch is, bezoekt deze winkel. Ook wij dragen bij aan de klandizie. Hierna gaan we terug naar het guesthouse en moet Fabiola eerst een uurtje slapen, waarschijnlijk door de wijn. Maar daarna weer superfit, gaan we een restaurant opzoeken, er is keus genoeg. We lopen langs een tuin waar 2 uilen zitten, Johan neemt foto’s met zijn mobiel, had hij beter niet kunnen doen want de uilen vallen ons gelijk aan. Snel gaan we achter een boom staan, weer wat geleerd, uilen met rust laten.

• 12 September 2011 - 17:21

Ben:

Er w....ware tw....twe....hik....twee des....des....hik ..dezelfde fot....fot.....foto......s........s hik