Eerste dagen Malakka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Johan en Fabiola Akkermans - WaarBenJij.nu Eerste dagen Malakka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Johan en Fabiola Akkermans - WaarBenJij.nu

Eerste dagen Malakka

Blijf op de hoogte en volg Johan en Fabiola

24 Augustus 2017 | Maleisië, Malakka

Maleisie deel 1 Op weg naar Malakka
Vanmorgen 19 augustus 2017 om 9 uur weggebracht door Leonie en Frank (thanks) naar Zaventum. We vliegen rechtstreeks naar Bangkok met Thai Airways. Sinds 1 Augustus vliegen ze met een Airbus, een vliegtuig met brede stoelen en veel beenruimte. We zien de piloten en stewardessen, allemaal met het vliegtuig op de foto gaan, zeker hun eerste vlucht met de Airbus. Bij de landing is dit te merken, want het vliegtuig stuitert en slingert over de baan. Gelukkig staan we even later veilig stil. Na 2 uur wachten vliegen we door naar Kuala Lumpur, dit keer hebben we veel minder beenruimte. Maar het is maar een vlucht van 1.45 uur, en gelukkig zijn onze koffers ook meegekomen. Snel de huurauto ophalen en op pad naar Malakka. We kopen voor de snelweg een vignet en zetten er 20 Ringhit op ( op aanraden van de man vd huurauto) Als je de snelweg op gaat scant hij waar dat is en als je eraf gaat haalt hij de nodige Ringhits eraf. Bij Malakka de tomtom vd de telefoon aangezet en we rijden (bijna, foutje Fa), zo naar het hotel. Een mooie kamer op de 34ste verdieping, met een geweldig uitzicht over de stad. Zo, nu eerst relaxen bij het zwembad, het duurt niet lang en we liggen allebei te slapen. We worden wakker van de honger en lopen langs het water tot we een leuk terras zien. Er komen steeds rondvaartboten langs en iedereen vindt het leuk om naar ons te zwaaien. We zwaaien wat af, en genieten ondertussen van het heerlijke verse eten. Om 9 uur zijn we terug in het hotel en vallen gelijk weer in slaap.
De volgende ochtend om half 10 vd wekker wakker geworden, we hebben de klok rond geslapen. Gelukkig kunnen we tot half elf ontbijten, we hebben de tijd. We huren twee fietsen en gaan het centrum ontdekken. Malakka heeft een prachtig historisch centrum, de stad is ook in Nedelandse handen geweest. Boven op een berg staat de St Pauls chuch en hier zie je graven van Nederlanders. Ook heb je er het Stadthuys en de Jonkerstreet, een hele gezellige staat met veel restaurantjes en artistieke winkeltjes. Door het centrum kun je je rond laten rijden met een riksja, een fiets versiert met veel kleurrijke dingen en ze hebben enorme geluidinstallaties aan hun fiets hangen. Iedere fiets heeft zijn eigen muziek, en laat dat goed horen. Als er een bus Japannertjes komt, laten ze zich allemaal rondrijden, het is een kleurige optocht met veel kabaal. We fietsen weer langs het water naar het hotel, de huizen langs het water zien er kleurrijk uit en zijn voorzien van schilderingen. Als het donker wordt gaan we met de rondvaart mee, het is onderweg mooi verlicht, we besluiten om halverwege uit te stappen om in de Jonkerstreet wat te eten, helaas de boot stopt niet maar keert om en vaart gelijk terug. Foutje vd kapitein, hij dacht dat er niemand uit moest, tja waar nu gaan eten? We hebben niet veel zin om weer een heel stuk te lopen, Johan vraagt een vrouw waar dichtbij een goed restaurant is. Dat weet ze niet, maar wel ergens in de stad, we kunnen met haar meerijden en dan zet ze ons daar af. Dus wij mee en rijden maar, we rijden wel een half uur door de stad want ze rijdt steeds verkeerd en het is overal eenrichtingsverkeer,maar dan stoppen we bij een Engels restaurant. Dit bedoelt ze, maar wij zien ernaast een foodmarket waar de plaatselijke bevolking eet, dat ziet er veel gezelliger uit. Je bestelt bij een vd vele kraampjes je eten, en ze brengen het na het bereiden bij je tafeltje. Voor 10 euro eten we onze buik vol. Als toetje nemen we een cakeje, gekocht bij een kraampje van een vriendelijk meisje. Ze maakt ze zelf in heel veel smaken, alleen vraagt Johan drie keer een smaak die al uitverkocht is, ze wordt er verlegen van en zegt wel 10 keer sorry. We vragen haar hoe we een taxi kunnen regelen, o dat doe je met de app van Grag. Die hebben we niet, we hebben zelfs onze telefoon niet bij ons, maar geen probleem, ze regelt het voor ons en even later staat er een auto voor ons klaar.Een handige app, particulieren rijden je voor weinig geld naar je bestemming. We zijn in 5 minuten bij ons hotel, heeft die vrouw wel heel erg ver omgereden. Maar het was wel een leuke ervaring. Nu naar bed en morgen naar Kuala Lumpur