Sri Lanka wij komen eraan! - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Johan en Fabiola Akkermans - WaarBenJij.nu Sri Lanka wij komen eraan! - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Johan en Fabiola Akkermans - WaarBenJij.nu

Sri Lanka wij komen eraan!

Blijf op de hoogte en volg Johan en Fabiola

26 Augustus 2016 | Sri Lanka, Negombo

Sri Lanka wij komen eraan!
Vrijdagmorgen 19-8-2016 om zeven uur weggebracht door Robin en Leonie naar Dusseldorf. Via een fijne vlucht via Abu Dabi landen we s ’morgens om half vier in Colombo. Het Sri Lanka avontuur gaat beginnen. We nemen een taxi met een meter zodat we niet bedot worden. Denken we want voor het hotel stappen we uit en hij rommelt aan de meter. Ineens staat er 4000 roepia op (24 euro} en dat voor nog geen 10 kilometer. Er klopt niets van, hij kan 2000 krijgen, meer niet. Hij wil deze niet dus lopen we het hotel in, de chauffeur komt ons achterna en neemt toch de 2000 roepia aan. De baliemedewerker zegt ook dat dit het normale tarief is. We kunnen al op de kamer, dat hadden we bevestigd gekregen, dus gelijk in een lekker bed, heerlijk. Een goed begin, ze houden zich niet aan de afspraak. Maar we kunnen lekker een paar uur slapen en elf uur worden we uitgerust wakker. Heerlijk een paar uur van het zwembad genieten. S ’middags houden we een tuc tuc aan en zeggen dat we naar the Dutch Canal willen voor een boottochtje. Dit kanaal is heel vroeger door de Hollanders gegraven. 120 km lang en vroeger gebruikt om kaneel te vervoeren. We rijden bij iemand het erf op, en heel de familie wordt opgetrommeld om de boot klaar te maken, en drinken en fruit mee te geven. We varen over het kanaal, dat uitmond in een lagune, hier staan flinke golven, Het is er prachtig en je ziet veel verschillende vogels. We varen naar een eilandje (apeneiland) en daar zitten inderdaad apen in de boom, de boot vaart er dicht langs en je kunt ze fruit geven, dat ze graag aanpakken. Op een open plaats zitten ook apen met jonkies, en ook opa aap laat zich zien, ze weten al precies als er een boot komt krijgen we eten. Wij krijgen een king kokosnoot om te drinken, heerlijke smaak, veel lekkerder dan de gewone kokosnoot. Een leuk begin van de vakantie. We besluiten terug te lopen en komen langs verschillende katholieke kerken, die prachtig versierd zijn omdat er getrouwd wordt. Dit wordt veel op Zaterdag en Zondag gedaan. Iedereen ziet er schitterend en kleurrijk uit. Bijna heel de bevolking van Negombo is Katholiek.
De volgende morgen gaan we met de tuc tuc naar de haven. Op Zondag is er geen visvangst, maar er liggen nog veel vissen op het strand te drogen. Een oud baasje legt ons uit waarom: ze proberen de vis na de vangst eerst vers te verkopen, vis die niet verkocht wordt, gaat na twee dagen stinken, Ze gooien er dan veel zout overheen en laten hem op het strand drogen. Als de vis er een week ligt te drogen wordt deze weer verkocht en is nog wel een half jaar houdbaar. Doordat er zoveel zout op zit is er ook geen vogel die op het strand aan de vis zit. Het baasje wil eerst geen geld, maar als we weglopen zegt hij: o,ja geef maar 10 euro, dat is genoeg. En dat voor een praatje van 10 minuten, dus niet, we geven hem wat roepia en mopperend loopt hij weg. We lopen een stukje door en komen bij de Zondagmarkt, hier zie je alleen lokale bevolking en heel veel kramen met groente, fruit en veel kleding. Over de kramen hangen doeken op Srilankese hoogte, we moeten dus overal bukken. Het is een heel gezellige markt en de mensen zijn er super vriendelijk. Terug bij het hotel nog lekker van de zon en het zwembad genieten. S avonds komen we uit bij een Srilanka familie restaurant, heerlijk eten aan het strand met gezellige live muziek. Op de terugweg regelen we vast het vervoer voor de volgende dag, we gaan met de taxi, want met openbaar vervoer moeten we al om 7 uur s morgens in Colombo zijn en dat is ook nog een uur rijden. De taxi brengt ons in vier uur naar SIgiriya,, onze volgende bestemming.

• 31 Augustus 2016 - 09:49

Leonie:

haha die foto op de markt super grappig. zo te zien hebben jullie het goed naar jullie zin.
    genietse