Naar Selangor, 24-8-2017 - Reisverslag uit Rawang, Maleisië van Johan en Fabiola Akkermans - WaarBenJij.nu Naar Selangor, 24-8-2017 - Reisverslag uit Rawang, Maleisië van Johan en Fabiola Akkermans - WaarBenJij.nu

Naar Selangor, 24-8-2017

Blijf op de hoogte en volg Johan en Fabiola

28 Augustus 2017 | Maleisië, Rawang

Onze tijd in Kuala Lumpur zit erop we gaan naar Selangor, waarom daarheen?, daar zit nml een vd grootste vuurvlieg kolonie vd wereld, dat willen we wel met eigen ogen zien. We komen eerst langs de Batu Caves. Een tempel in de rotsen, door een opening aan de bovenzijde schijnen zonnestralen naar binnen,dat., willen we wel zien. Net voor de treden vindt een ceremonie plaats van mensen uit India. Ze dragen een gouden heilig geval op hun schouders, en kleurrijke mensen zingen en bidden er om heen. S Avonds zien we het in het journaal voorbij komen. We lopen naar het begin vd de steile trappen, hier staat een gouden beeld van 42 m. Om deze rotstempel te bezichtigen moet je 285 treden omhoog, een hele klim, maar we hebben het gehaald. Een mooi uitzicht over de stad en de grottempel was ook de moeite waard, hierin is een grote Hindoe Tempel met heel veel altaren. Er liepen allemaal aapjes te bedelen om nootjes want er was een oude man die ze elke dag kwam voeren, en ook hij moet elke dag al die treden op, wat een prestatie. Halverwege kun je naar de donkere grot, en deze gaan we ook bezichtigen. Het mag alleen met een gids want in deze grot leven bijzondere vleermuizen, insecten en slangen. Omdat het sommige stukken pikdonker is leven hier spinnen zonder ogen. Er wordt hier veel onderzoek door studenten gedaan. Ook de wormen die hier leven zijn bijzonder, al knip je ze in stukjes alles groeit weer aan. Om ze te doden moet je ze door een blender halen. Halverwege doet de gids zijn zaklamp een paar minuten uit, het is echt pik donker, aan het einde is de windgrot, hier waait een frisse wind doorheen. Een interessante ervaring. We gaan verder naar Selangor, behalve de vuurvliegjes is er niet veel, dus tijd om een boek op het dakterras te lezen, met een lekker koud biertje. We vallen allebei in slaap, maar de barman begint steeds tegen ons te praten waardoor we wakker schrikken. Het is een irritant mannetje en gaat steeds bij ons zitten, even later komt zijn baas met vrouw en Johan wordt door de baas aan de praat gehouden. De barman neemt zijn kans waar en begint met Fa te sjanzen, hij vindt haar zo mooi en denkt dat ze 35 is, nou ja wat een idioot. Johan komt even later lachend terug en zeg dat hij vanavond terug moet komen want de vrouw vd baas wil met hem dansen. Ze zit nog steeds naar hem te lachen. We gaan snel ergens anders wat eten en gaan niet meer terug naar die bar. Om 20.00 uur hebben we een boot geboekt om naar de vuurvliegjes te gaan, het is dan goed donker en we gaan een stuk over de rivier, nog niets te zien. Dan gaat de boot naar de kant en vaart langzaam langs de struiken, we zien duizenden knipperenden vuurvliegjes, wat schitterend om te zien.De vliegjes zitten alleen in de Berembangbook en daar staat de oever van de rivier de Selangor vol mee. De vuurvliegjes hebben onder aan hun buik lichtgevende organen, die lichtgevende flitsen geven. Dit hadden we niet willen missen.

• 28 Augustus 2017 - 19:59

Ben:

Hebben ze geen Specsavers in Selangor? :)