Onze laatste bestemming Unawatuna - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van Johan en Fabiola Akkermans - WaarBenJij.nu Onze laatste bestemming Unawatuna - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van Johan en Fabiola Akkermans - WaarBenJij.nu

Onze laatste bestemming Unawatuna

Blijf op de hoogte en volg Johan en Fabiola

05 September 2016 | Sri Lanka, Unawatuna

Onze laatste bestemming Unawatuna
De buservaring hebben we gehad, dus lekker met de taxi naar Unawatuna, klinkt exotisch en dat is het ook. Wit strand in een mooie baai omgeven door palmbomen, wat wil je nog meer. We zijn om half een al in het hotel, dus lekker lunchen op het strand en genieten van de zon. S Avonds weer op het strand dineren, het bevalt ons prima. De volgende ochtend huren we een scooter en gaan op pad naar de stad Galle. Hier is ook een oud Nederlands fort, maar deze is nog helemaal in tact en staat op de wereld erfgoed lijst. Het is een flink fort helemaal langs de baai gebouwd, zo konden ze vroeger alles in de gaten houden wat er vanuit zee aankwam. Er is zelfs een Hollands ziekenhuis, dit is nu in gebruik door winkeltjes en restaurants. Er staat ook een gerechtsgebouw wat nog steeds in gebruik is, het is er druk vd Sri Lankanen. Op de terugweg bezoeken we een Japanse tempel, ook weer heel mooi aan zee. Deze tempel was geschonken door de Japanners, het valt alleen niet mee om er te komen, heel stijl en veel gaten in de weg. Bij de tempel wonen ook gezinnen en het lijkt wel of wij de attractie zijn, overal vandaan komen ze naar die gekke Hollanders kijken. Als je zegt uit Holland te komen zijn ze zeer vriendelijk, want ze zijn na de tsunami goed door ons land geholpen. Het is hier aardig warm en de rest van de middag wordt aan het zwembad doorgebracht.
De volgende dag gaan we S Morgens weer op pad met de scooter naar de beroemde paalvissers, deze komen alleen voor net buiten Unawatuna en staan in elk boekje. Ze zitten in zee op een paal op een dun houtje te vissen Overdag voor de toeristen, als er een bus aan komt gaan ze snel weer zitten. Maar s Ochtends heel vroeg en s Avonds doen ze dit nog echt om vis te vangen. In deze baai zwemt de vis heel dicht langs de kust, ze zwemmen als het ware naar de vissers toe. Het is toeristisch maar wel leuk om te zien, en ze doen het niet voor niets er komt gelijk iemand naar je toe als je een foto maakt, eerst betalen. We rijden wat in de omgeving en komen bij het Koggolameer, ook weer een mooi natuurgebied, met heel veel vogels. Bij een houtsnijwerkplaats stoppen we en kopen een houten paalvisser, een mooi souvenir van sri lanka. Het weegt behoorlijk zwaar, dus maar goed dat we deze aan het einde van de vakantie kopen.
De volgende dag genieten we van een heerlijke massage en dan is het tijd om naar het station van Galle te gaan. We gaan met de trein naar Colombo, deze rijdt helemaal langs de kust soms zelfs tegen het strand aan. Met de tsunamie is een trein met alle passagiers helemaal weggespoeld. Ze hadden geen schijn van kans. Het is een mooie reis en om zes uur arriveren we in Colombo, nu moeten we overstappen om naar Negombo te gaan. Johan koopt snel een kaartje en we rennen naar spoor drie. De trein komt er al aan, we staan opgepropt met honderden anderen in de trein, ze hangen er zelfs buiten. We vragen wanneer we in Negombo zijn, helaas we zitten in de verkeerde trein deze gaat niet naar Negombo, voor niets zo gehaast we hadden een trein later moeten hebben. Maar iedereen is zeer behulpzaam en kijken wanneer we uit moeten stappen, zodat we met de tuc tuc naar het hotel kunnen. Als we uitstappen is het een chaos bij het station, we vragen verschillende tuc tucs om ons weg te brengen, maar niemand weet waar het is. Dan komt er iemand die graag een ritje wil en we stappen in. Het is nog een flink stuk met de tuc tuc en hij weet niet precies waar het is. In een dorp vraagt hij de weg, niemand weet het en er staan wel zes mensen om hem heen. Dan komt er een vrouw die weet waar het is.(wat zijn vrouwen toch wijs). Weer op pad in het pikke donker en nog een paar keer vragen staan we bij een grote poort, hier blijkt het te zijn, we zijn er al een keer langs gereden. Het is moeilijk te vinden want er staat geen naambord bij. We rijden een mooie tuin in waar een groot landhuis staat, hier verblijven we een nacht voor we morgenavond naar het vliegveld gaan. De manager is al naar huis, maar de vriendelijke bewaker maakt nog een lekkere maaltijd klaar.
D volgende ochtend zijn alle andere gasten al weg en hebben we het zwembad en tuin voor ons alleen. Nog even lekker relaxen voor we vanavond terug vliegen.
We kijken terug op een heerlijke vakantie, super vriendelijke bevolking, heerlijk eten en een schitterende flora en fauna. We hebben elke minuut genoten. Veel groeten van Johan en Fabiola die genieten van hun laatste uren in de Sri lankaanse zon.