Van Chang Mai naar Chiang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Johan en Fabiola Akkermans - WaarBenJij.nu Van Chang Mai naar Chiang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Johan en Fabiola Akkermans - WaarBenJij.nu

Van Chang Mai naar Chiang Rai

Blijf op de hoogte en volg Johan en Fabiola

05 September 2015 | Thailand, Chiang Rai

Van Chang Mai naar Chiang Rai
Vanmorgen gaan we met de bus naar Chiang-rai, het is een rit van drie uur, gelukkig is het een luxe bus met airco, goede stoelen en genoeg beenruimte. De tijd benut om aan de verslagen te werken, daar hebben we verder niet veel tijd voor, de dagen zijn zo om. Na een rustige busrit door een mooi landschap, op naar het hotel. Alweer een mooi Thais hotel, alleen maken we nu geen gebruik van het zwembad, want het regent en het ziet er niet uit dat het snel ophoudt. Helaas, en we wilden nog wel naar de unieke witte tempel, net buiten Chiang-rai. Als het wat zachter regent een fiets gepakt van het hotel en met regenjas aan (het lijkt wel Nederland) naar een tempel in de stad gefietst. s’Avonds (het is gelukkig weer droog) naar de avondmarkt gelopen, een gezellige markt met allerlei kraampjes en twee pleinen om te eten. Een is wat luxer en de andere voor de locals. Deze gaan we vanavond proberen, je kunt aan een tafeltje op het plein plaatsnemen (plastic stoeltjes) en dan bij een van de eetkraampjes die rond het plein zijn wat te eten uitzoeken. Ze maken het dan klaar en brengen het naar je tafel. Het is behoorlijk druk en er wordt livemuziek gemaakt. We kiezen bij verschillende kraampjes wat en eten voor vijf euro allebei onze buik rond. Gelukkig is het nog een stukje naar het hotel lopen, dan kan het alvast verteren, we lopen door donkere straatjes maar Thailand geeft ons een superveilig gevoel, je ziet nergens opstootjes en je wordt zelf ook niet lastiggevallen.
De volgende ochtend met de auto en privéchauffeur van het hotel heel de dag op pad. Het is gelukkig droog en we gaan eerst naar de witte tempel, de Wat Rong khun. Deze is werkelijk heel anders dan de andere tempels in Thailand en erg mooi. Bij de ingang van de trap komen allemaal handen uit de grond, wat hiervan de betekenis is, heb ik niet kunnen achterhalen. Het is nog geen oude tempel, in 1998 zijn ze ermee begonnen en de wandschilderingen in de tempel zijn nog niet af, hier staan schilderingen op van de 11 september ramp, de verslavingen tegenwoordig aan drank en drugs, alcohol. Helaas mag je er geen foto s van maken, er staat een mannetje met megafoon streng te controleren. Hierna gaan we de bergen in we rijden naar een paar bergstammen, deze laten zien hoe er vroeger geleefd werd. We hebben het idee dat ze hier niet meer echt wonen, maar er overdag komen voor de toeristen. We komen ook bij de longneckstam. Deze vrouwen hebben goudkleurige ringen om hun nek, als ze volwassen zijn wel 18 stuks, een heel apart gezicht. Vroeger waren de ringen van echt goud, maar nu goud veel zeldzamer is, niet meer. De kinderen vanaf vier jaar krijgen al 9 ringen om, deze gaan niet meer af gedurende hun leven want de nekspieren worden erg slap, en dan kan het gevaarlijk zijn. Hierna vervolgen we de trip naar de golden triangle, hiermee wordt bedoeld: Thailand, Myanmar, en Loas. We zitten hier op het drie landenpunt en vroeger( dertig jaar geleden) was hier een levendige handel van opium. Hele velden vol stonden er en het werd flink getransporteerd van Miyanmar en Loas naar Thailand en zo verder de wereld over. Sinds er heel streng gecontroleerd wordt is heel deze handel over. We gaan met een snelle boot een stuk over de Mekong rivier varen, we treffen het want het is heerlijk weer. Als laatste bezoeken we nog het opiummuseum en dan is deze dag al weer om. Bij het hotel kunnen we nu wel gaan zwemmen, even lekker afkoelen. s Avonds wacht de avondmarkt weer op ons en gaan we nu op het andere plein eten, met de houten tafels en stoelen. Dit is met bediening en er komt een groep Thaise meisjes optreden, met originele Thaise dansen. Heel kunstig met de handen en ze dragen kleurrijke kostuums. Hier kun je niet voor 5 euro eten en het is er ook minder druk dan op het andere plein, wel zitten er hier meer toeristen. Na het eten weer sportief terug lopen naar het hotel.
Morgen gaan wij naar de stranden van Koh Samui kunnen wij het nog lekker een paar daagjes rustig aandoen.