De laatste week op Bali. - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Johan en Fabiola Akkermans - WaarBenJij.nu De laatste week op Bali. - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Johan en Fabiola Akkermans - WaarBenJij.nu

De laatste week op Bali.

Blijf op de hoogte en volg Johan en Fabiola

25 Juni 2014 | Indonesië, Kuta

De laatste week op Bali.
Onze eerste Baliedag gebruiken we om lekker te relaxen. Het hotel is in Balinese stijl en alles ziet er super uit. Het ligt aan het strand met drie heerlijke zwembaden, wat wil je nog meer! We zijn even rond gewandeld door de straten in Kuta, maar dan denk je dat je in Spanje bent. Heel toeristisch, overal eettentjes en kleding, souvenirkraampjes. Wel gezellig maar het geeft ons nog geen Baligevoel. We besluiten om voor de komende dagen een scooter te huren, kunnen we lekker zelf bepalen hoe laat en waar we naar toe gaan. Zaterdagmorgen stuurt Johan de scooter als een volleerde Balinees door het drukke verkeer in Kuta. We gaan naar de beroemde tempel Tanah Lot, deze ligt op een uurtje rijden van Kuta. Het staat nergens aangegeven en na een paar keer vragen krijgen we het gelukkig gevonden. De tempel is gebouwd in de zee. Als het eb is kun je tot aan de tempel komen, en in een grot komen waar heilig water in stroomt. We kunnen langs de kust over rotsen lopen, en mooie foto s maken van de tempel. Als we s middags terugrijden is het al flink warm en bij het hotel aangekomen koelen we af in het zwembad. Het prieel bij zee is mooi wit aangekleed en er staan ook rijen witte stoelen met roze strikken. Het blijkt dat er veel Australiërs op Balie trouwen, dit is voor hun veel goedkoper dan in Australië, en het is maar 3 a 4 uur vliegen. De trouwerij ziet er heel romantisch uit, met de ondergaande zon. Alleen sluiten om 10 uur de restaurants en bars, en is het feest afgelopen. Dat zijn wij Brabanders niet gewend bij een feest.
Zondagmorgen gaan we op pad naar Ubud, dit ligt meer in het binnenland van Balie. Het is een mooie scootertocht en onderweg komen we langs vele ambachtsdorpjes. Elk dorpje heeft zijn eigen ambacht, zoals: houtsnijwerken, zilversmeden, beelden van vulkaan steen. Je ziet hele straten vol hetzelfde, hoe kunnen ze zo hun geld verdienen. Ubud zelf is van vroeger uit een kunstenaarsdorpje, door het toerisme is het erg gegroeid en wij zien meer souvenirwinkels dan kunstwinkeltjes. We bezoeken er het koninklijk paleis, hier wonen nog steeds nazaten van de koninklijke familie en de authentieke markt, zoals deze er vroeger ook al was. Net buiten Ubud ligt de olifantentempel Goa Gajah en deze willen we ook graag bezoeken. De tempel zelf valt wat tegen, het is een donkere grot, maar ligt in een mooi stuk natuurwoud, met een leuk pad erdoorheen, waar we flink wat moeten klauteren. We hebben onze calorieën weer verbrand. En hebben de dag goed vol gemaakt, het is al bijna donker als we weer bij het hotel zijn.(wordt hier al om half zes donker). Tijd om een leuk eettentje op te zoeken, keuze genoeg.
Maandag naar een ander kustplaatsje Sanur geweest, minder druk dan Kuta, maar het ziet er ook veel saaier uit. Veel oudere( dus nog ouder dan wij) mensen en het waait er erg hard, je ziet ook niemand de zee ingaan. We rijden verder naar een Mangrove bos. Speciaal aangelegd en onderhouden voor de kinderen van Bali om ze over de natuur te leren. Ook voor ons erg interessant, er is door het bos een wandelpad op steigers aangelegd. Bij een uitkijkpunt kun je een tour met een Balinese boot maken door de Mangrove, ook dit doen we natuurlijk. Je ziet het op het water weer van een andere kant. Als we weer het pad vervolgen kun je via een klein paadje van de route af, we volgen het en komen bij een visser uit die zijn manden aan het legen is. Hier zitten mooie grote krabben in, die hij aan restaurants verkoopt, hij heeft zijn salaris weer binnen. Weer een leuke dag vol gemaakt, de tijd vliegt om.
Dinsdag huren we een bootje met schipper en gaan naar een plek om te snorkelen. We leggen aan bij een rif en krijgen wat brood mee om de vissen te voeren. Dit zijn ze wel gewend, we hebben gelijk honderden vissen in allerlei kleuren om ons heen. Ook dit is weer een prachtig gezicht, als we moe zijn van het snorkelen gaan we met de boot naar Turtle-island . Hier worden zieke schilpadjes opgevangen en weer opgeknapt. Er liggen al tientallen bootjes en het is er supertoeristisch. Maar ook leuk, we krijgen een rondleiding, en kunnen met verschillende beesten op de foto. Als je aan het einde maar genoeg aan de gids geeft, dit doen we gul, het is tenslotte voor een goed doel.(daar gaan we dan vanuit). Ook dit was weer een heerlijke dag, de tijd gaat gewoon veel te snel.
Woensdag is de laatste dag dat we de scooter hebben, en we gaan lekker in de omgeving rondtoeren. De wegen zijn erg druk, maar als je de hele kleine weggetjes opzoekt is het heerlijk rustig en genieten wij van een mooie omgeving. We bezoeken een vogelpark, heb je in Nederland ook, maar dit ligt in een schitterend woud, en het ziet er heel natuurlijk uit. Alleen de entreeprijs verbaasd ons, 26 Euro, terwijl ze hier maar rond de 300 euro per maand verdienen. Dit is gewoon een Europese prijs. Maar we genieten van de vele vogels en verschillende shows. Als we naar het hotel rijden zien we een versierde wagen met kleurige stellage erop. Er staat ook een foto van een meisje erop. Het blijkt dat ze erg ziek is, en daarom hebben deze wagen gemaakt en rijden ze ermee door het dorpje, om aan de goden te vragen het meisje te genezen. Het is deze dag flink warm, dus op tijd terug naar het hotel om het zwembad in te duiken. S Avonds laten wij ons lekker masseren om de vermoeide spieren van het scooterrijden weer soepel te maken. We krijgen een mooie Balinese dans- vuurshow te zien bij het hotel. En natuurlijk om tien uur is het weer afgelopen. Johan blijft nog een paar uur wakker om de verrichtingen van het Nederlands elftal te kunnen volgen. Ja hoor, gewonnen van Australië, niet leuk voor al die Australiërs die in het hotel zitten. Maar dat maakt ze volgens mij niet zoveel uit, die zitten vanaf 10 uur s morgens al aan het bier, in het zwembad en komen er aan het einde van de middag pas weer uit. (lijken wel Engelsen).
Donderdag is alweer onze laatste dag, om half tien (21.30) gaat ons vliegtuig van Bali naar Jakarta, en een paar uur later gaat de lange terugreis beginnen. Maar zover is het nog niet, eerst een strandwandeling over Kutabeach( het beroemde surfstrand), hier zijn vele beginners bezig het golfsurfen onder de knie te krijgen. S morgens zijn de golven nog niet zo hoog, s middags komen de gevorderden de hoge golven trotseren. Het lijkt zo makkelijk, maar dat is het zeker niet. Voor de laatste keer bij de mooie zonsondergang dineren en afscheid nemen van Bali. We hebben het vliegtuig van half 10 en om op tijd te zijn laten we ons om 19.00 uur naar het vliegveld brengen. Zoals al meer bij ons is voorgevallen gaat niets op tijd en duurt alles langer. Om 21.00 uur krijgen we te horen dat het vliegtuig anderhalf uur vertraging heeft, we komen pas om half een op Jakarta aan. En daar moeten we eerst nog op onze bagage wachten en als een speer naar de Internationale terminal (is 2km verderop, via de snelweg). Dat wordt hopen dat we het halen. Gelukkig zitten we om elf uur in de lucht en landt het vliegtuig half twaalf (1uur tijdsverschil ). Maar dan zijn we er nog niet, als we het vliegtuig uitgaan rijden we nog 10 minuten met de bus voor we bij de terminal zijn. Dat wordt wel heel krap in de tijd. Maar Johan is niet voor een gat te vangen en bij de bagage ziet hij personeel van Lionair(de vliegmaatschappij) staan en verteld het verhaal. Er staat een Hollandse jongen achter hem met hetzelfde probleem, en die blijft bij Johan in de buurt. Nou super personeel, ze zorgen dat we als eerste onze bagage hebben, een busje is geregeld en we worden met spoed naar de andere terminal gebracht en via de achteringang en flink hard lopen nog op tijd afgeleverd bij de incheckbalie, waar we voorrang krijgen,hoe bestaat het, we zijn nog op tijd. De jongen die met ons mee ging had de hoop al verloren en gezien dat een nieuw ticket de volgende dag 750 euro zou kosten. Maar geen zorgen om kwart over een zitten we in het vliegtuig. Wat zijn wij blij, we proosten in het vliegtuig met een wijntje op deze goede afloop en gaan op weg richting Nederland. En is er een einde gekomen aan deze heerlijke reis, waar we nog veel aan terug zullen denken.
SAMPAI BERTEMU LAGI !

• 30 Juni 2014 - 22:52

Ric En Marijke:

Hallo Johan en Fabiola,
    jammer dat deze mooi reis ten einde is, we hebben genoten van jullie verhalen, we komen graag de foto's bekijken!
    met hartelijke groet,
    Ric en Marijke