Oudtshoorn en Swartbergpas - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Johan en Fabiola Akkermans - WaarBenJij.nu Oudtshoorn en Swartbergpas - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Johan en Fabiola Akkermans - WaarBenJij.nu

Oudtshoorn en Swartbergpas

Door: JohanenFabiola

Blijf op de hoogte en volg Johan en Fabiola

08 September 2011 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

8-9-2011 Oudtshoorn en Swartbergpas
Na een gezamenlijk ontbijt scheiden onze wegen, terwijl Fabiola op Bushsafari gaat, kijkt Johan of hij het paardrijden niet verleerd is. Met een ranger gaat hij samen op pad om dichter bij het wild te komen. Fabiola kan dit goed op de foto vastleggen want regelmatig komen ze elkaar het eerste gedeelte tegen. Zoveel wild als er gisteren was, zo weinig is er nu. Alleen de giraffen laten zich allemaal zien. Maar ook over de planten en vogels valt genoeg te vertellen, het blijft leerzaam. Na de Safari besluiten we om de Swartbergpas op te rijden, deze begint niet ver van de lodge. En het is weer zover, het asfalt houdt op en de stenen komen eraan. Maar het is goed te doen, het is een rit met een ontzettend mooi uitzicht. Na de top wordt de weg slechter en smaller, gelukkig passeren we maar 3x een auto, deze kant van de Swartberg is nog veel mooier. Diepe kloven en vele kleuren rotsen, na elke bocht weer een ander vergezicht. Zelfs als we weer op het asfalt komen blijven wij door de rotsen rijden. Terug in Oudtshoorn , de belangrijkste stad van de struisvogelboerderijen, vinden we dat we deze ook gezien moeten hebben ook al is het erg toeristisch. We stoppen bij een struisvogelsafarifarm en krijgen een rondleiding. Er is niet veel natuurlijks aan, de eieren worden bij het vrouwtje weggehaald op een na. Dan denkt ze dat ze te weinig eieren heeft en gaat ze weer opnieuw leggen. De eieren gaan in een broedkast voor 10 dagen. Dan wordt er gekeken of de eieren bevrucht zijn en deze gaan nog langer in de broedstoof. Na 42 dagen moet het jong eruit komen, maar deze kan de schaal niet zelf kapot maken, dus slaan ze er met een hamer op, zo komt er een gaatje in. Een struisvogelei weegt ongeveer 2 kilo en kan wel 200 kg gewicht dragen. Je mag ook nog op een struisvogel zitten, maar dat stelt niet veel voor. De vogel staat tussen 2 palen en een verzorger houdt hem vast. Maar het blijft leuk voor de foto. In de shop staan leuke spulletjes en een tasje lijkt wel leuk van struisvogelleer. Mooi niet het kost 350 euro. Het tasje blijft waar het staat, in de winkel. Op naar de lodge, voor een hapje en een drankje.